Pemergianmu begitu dirasai..

"Sayut..Aku ada edit gamba cacat ko..Tgk ar", kata Ammar pagi exam pharma II..
"Terima kasih Ammar...Susah je", aku membalas..


Gambar terakhir yg Ammar pukul
dan terkhir yg dieditnya

Tu la firt dialog aku dgn Ammar pagi tu sebelum ktrg pg U untuk exam pharma II yg merupakan exam written terakhir...
Sebelum Ammar keluar rumah, dia berwangi2an...
Di mmg sentiasa berwangian...
Aku pn dah tak heran sgt...
Tapi wangian hari ni mmg wngian yg tak pernah aku bau sblm ni...
sampai terdetik dihatiku "Amboi wanginya Ammar rini" ( serius ni!! )...

Abes je exam pagi tu aku ngn Safuan pegi ke pasaraya METRO kat Manial nak beli barang dapur sbb ari ni turn aku mask...
Kat rumah dah ada dah sume bahan tuk masak...
Aku cuma beli cili merah segar yg memang susah nak dpt kat makcik2 jual sayur kat tepi jalan..


Cili merah yang aku beli ngn Safuan kat METRO



Aku masak awal sket arini sbb Safuan kata nak g City Star nak beli kasut
Sebelum asar tu aku sempat masak masakan "Ayam masak merah"...
Cam biasa je aku masak cuma ari ni sepcial sket sbb ada cili merah ni...
Aku masak lebih la cam biasa sbb selalu Safuan akan makan sekali kat sini..
Dah siap masak tu aku gerak City Star ngn Acap sbb Safuan tak jadi pg...
Makanan yg aku masak tu aku tak makn lagi..
Igt nak makan sekali sbb ktrg mmg makn ngn talam sekali...

Ayam masak merah aku yg Ammar tak sempat rasa...
Pilu rasa hati ini..


Balik je dari City Star tggl Safuan je kat rumah...
Ammar ngn Ikmal tak de...
Copuk kebetulan baru naik dari masjid...
Aku jemaah ngn Acap je kat atas...
Tggu2 nye tggu Ammar ngn Ikmal tak balk2 lagi..
So aku mkn la dulu..

Masa tgh mkn tu ktrg dapat berita yg kurang enak...
Ada kemalangan melibatkan dak2 yg pegi Ain Sukhnah...
Baru aku tau yg Ammar pegi sekali..
Aku tak tau lak yg dia nak g survey tempat kat Ain sukhnah arini...

Ada berita yg kurang enak didengar ktrg dapat...
Ammar dah tak de...
Aku cam tak percaya...
Tak mampu aku nak abeskan mknn yg aku tgh mkn tu...

Kecoh seketika warga Kaherah ketika tu..
Sumenye cam tak percaya..
Kitrg satu umah amik keputusan nak g kat hospital yg diorg dtempatkan kat Suez city...
Dalam perjalan tu ktrg batalkan niat ktrg atas nasihat senior...
Berpatah balik la ktrg ke rumah..
Hanya doa yg mampu ktrg buat waktu tu..
Kitrg amik keputusan nak gtau ahli keluarga Ammar...
Aku dberi kepercayaan tuk gtau family Ammar...

Waktu aku call tu lbh krg pkl 3.30 pagi di Malaysia...
Hati ibu mane yg tak sedih bila anaknya ditimpa musibah...
Kedengaran esak tangis ibu Ammar bila aku smpaikan berita tu...
Aku pn tak mampu menahan sebak di dada..

Ajal maut, jodoh pertemuan semuanya dah ditetapkan Allah...
Ammar dah meninggalkan kami buat selama2nya...
dengan berat hati dan dalam kepiluan terpaksa kami uruskan ape yg termampu di rumah..
Barang2 Ammar dikemaskan tuk dibawa balik ke Msia...

Sungguh Ammar pergi meniggalkan kesan yg begitu mendalam di hati kami...
Sepanjang 2 tahun serumah dengan Ammar mmg banyak kenangan kami bersama...
Ammar mmg seorg yg baik, periang dan dan sentiasa tersenyum...

Setiap kata2nya merupakan kata2 yg penuh makna dan tersirat...
Malah Ammar juga yg sentiasa cuba menghidupkan rumah ni dengan liqa'2 dan tazkirah dan muhasabah...
Malah urusan2 rumah banyak yg diuruskannya...
Dari membayar sewa hinggalah ke membuang sampah...
tak pernah langsung dirungut..



Meraikan hari lahir Ammar thn lepas kat Sabie

Tiada lagi kalam puncak dari Ammar selepas ni...
Kata2 yg akan sentiasa diingati oleh Ammar...

"Jadilah seperti anak2 akhirat yg melihat dunia dari jendela akhirat"


"Ya Allah tempatkanlah shabat kami ini di dalam golongn hamba2Mu yg beriman dan beramal soleh..."



9 Comments:

  1. UmmuL SyabinaR said...
    salam..sabar atas suratan Yang Maha Esa..ALFATIHAH..
    INTAN said...
    salam takziah...

    smoga perginya diiringi doa seperti semua orang yang akan meninggalkan dunia ini berharap..

    pemergiannya pasti ada hikmah..
    insyaAllah ditempatkan bersama para solihin~
    Anonymous said...
    salam,
    ana percaya, semua sahabat masih terlalu sedih dan hilang semangat mendengar berita ini. kerana ana yang berada di iskandariah dan tak pernah bertemu dengan arwah pun, masih terasa pilu. ana pernah baca blog arwah dan lihat flickr waktu hidupnya dulu. masa tu ana kagum dan doa supaya ana dapat jadi macam allahyarham ammar. blognya penuh pengisian, dan arwah juga nampak begitu jelas fikrahnya. sebab tu ana masih terkesan sekarang ni.
    semoga rohnya tenang di alam barzakh sana...amin..
    hudhud said...
    hanya linangan air mata mengiringi pembacaan post anda ini..walau x mengenali arwah tapi terasa pemergiannya..moga kite sntiasa beringat akan apa yg berlaku..
    Feeq said...
    Salam..ada hikmah ats pemergiaan arwah..kita yang masih diberikan nyawa perlulah berdoa dan tidak putus2 menyedekahkan al-fatihah..insyaAllah arwah akan tersenyum bahgia melihatnya..
    ainfarhan said...
    sabarlah yuti.
    ni dah kali ke empat aku dok baca post kau yg nih.

    Allah syg dia, dia pergi mulia.
    Dan dia akan terus dimuliakan dengan setiap patah kata yang pernah dia tinggalkan waktu hidupnya.
    einsyie♥♥انشراح said...
    smoga rohnya dicucuri rahmat..ana xmengenali arwah..tp amat terkesan dkt ati ana bila membacanya..;(
    Atiqah Radzali said...
    ut,salam takziah..tak tau plak die housemate kau..sabar eh..Allah syg die..doa bnyk2 utk die ye..
    firstmartyr said...
    allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fu'anhu..allahumma adkhilhu jannatal firdaus..amiin ya rabb.

Post a Comment



Post a Comment

Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds