Dlm tremco
At 12.20 pm

"Awwal Makram 2" Jerit pembantu tremco sebaik aku turun dari stesen Metro Ghamra...
"Ta'al2" Dia memanggil slps aku menunjukkan tanda "peace" yg bermaksud ke sabi'e...

Aku pun tanpa bertanya lanjut pun naik tremco yg masih lagi kosong...
Tak berapa lame pastu ade beberapa org lain lagi yang naik memenuhkan seat dalam tremco...
Ada sepasang suami isteri yg agak berumur ( 40 an ) yg plg terakhir sekali yg naik tremco langsung duduk di kerusi hadapan...Si isteri duduk di kerusi plg awal dan bertentangan dgn pintu tremco...

"Eyh dah?" Jerit makcik tersebut kat pembantu tremco tersebut...
"Leyh?"sambut pembantu terbabit...


Lepas tu berlaku adegan pertengkaran yg mmg tak sepatutnya berlaku...
Caci maki, kutuk mengutuk dan saling pertikaman lidah antara makcik dan suaminya dengan permbantu tremco tersebut berlalu beberapa minit dan diselangi juga dengan pemandu tremco yg turut mengecohkan lagi keadaan... Aku yg tak berapa nak faham sgt ape yg diorg gaduhkan tu hanye berdiam diri sambil beristighfar dan menggelengkan kepala... Pertengkaran tersebut hanya berhenti selepas pemabantu tremco tadi terpaksa turun....
Ape yg aku faham lepas tu sbb pergaduhan tu ialah tempat makcik tu sempit dan kaki pembantu tremco tadi terkena kaki makcik tu...

Tremco tu meneruskan perjalanan ke Awal makram
"hatinzil fein ya walad"Soal driver tremco tu kat aku...
"Sab'ie"Sambutku...
"La', Hina bas.. Ana mush ruh ila Sabie"Balas pemandu tadi...
"Eyh... Er Rogil dah Ultili hanruh ila sabie"kataku pula...
"La'a"balasnya...

"T**K ko la... Tadi kate pegi sabie"Hatiku mencaci...

So terpaksala aku turun kat situ...
Nak g sabie pn dah tak de mood... So aku jalan2 a kat city star

Dlm tremco
At 3 pm

Aku pn naik tremco nak balik...
Aku duduk seat belakang sekali dan sebelah aku ade 2 org awek arab...
dalm berebut2 arab lain nak aik ade la srg mamat ni nak menyempit sebelah aku...

"Wara' Fein?" Marah pompuan sebelah aku kat mamat tadi...
"Ma Fish makan"Smbg lak awek srg lagi sblh dia...

Aku diam je masa tu...
Mamat tadi pn terpaksa berhimpit kat kerusi depan...
Mmg respek a minah ni...
Tegas... Kalo ikutkan mmg leh je duk srg lagi kat sblh aku...

So buat minah2 malizi yg lain... Tegasla sket ngn arab ni...
Diorg ni kalo pompuan marah diorg diam a...
cam gak mak cik tadi...
Mmg tengking abes pembantu tremco tadi sampai terpaksa turun dari tremco...

Kat kawasan Munirah
On 4.30 pm

Lepas aku beli Air tamar hind nak berbuka aku terdengar ade kecoh2 kat jln masjid bustan dekat2 dgn kawasan umah Adam yg lama...
Ni first time aku tgk arab gaduh sampai pecahkan2 botol2 air, bawa kayu pastu ade sorg tu bawa pisau siap.... mmg kecoh gile... Samapi kedai2 g ade dekat2 tu terpaksa tutp kedai diorg...
Aku pn tgk sekali... Agak lama gak aku duk tgk...
Makcik2 arab ni pn mmg sakan...
Tak nak mengalah...
Suara sama tinggi ngn org laki...
haih... Pening pale...

"Hai... Malizi?... Kuala Lumbur?"Sapa tuan farmasi yg kebetulan aku berdiri dpn kedai dia...
"Aiwah"Sahutku...
"Malaysia is good"Pujinya...
"Fi Eyh Ya A'mm"tanyaku kat pak cik tu...
"They are fighting about yesterday"Jawab pak cik tu dalam bi...
"What happened?"Tanyaku yg mmg nak tau punca kekecohan tu...
"That mechanic unsatisfied witha that man because he was parked his car infront of his workshop"katenye...
"Are they muslims?"tanyaku...
"maybe, im not sure... But muslims "Ma Fish Mukh".... Just a mall matter can be fighting"katenye...
"Yeah, I agree with You"sambutku...

Aku pn minta diri pastu...
Arab gaduh ni mmg dah selalu sgt aku tgk...
Tapi cuma bertengkar2 dan meninggi2kan suara je...
Ni la first time aku tgk yg agak serius...
Bangsa arab sendiri ( tuan kedai farmasi tadi ) pn tak setuju sgt ngn arab2 ni...
Kadang2 benda2 yg mmg tak sepatutnya jadi pertengkaran pn boleh bergaduh...
Sume tempat boleh jadi medan diorang...
Atas bas, tepi jalan, sambil bawa keter pn boleh lagi gaduh...
Mmg pelik betul aku...
Diorg ni tak de rase malu ke?...
Tapi diorg ni satu je kelebihannya diorg ni tak de simpan dendam...
Tu yg gaduh depan2 tu...
Kalo org melayu mmg jarang nampak gaduh2 ni tapi hasad dengki, khianat mmg tinggi...

Ape pn aku mmg tertarik dgn kata2 pak cik td..."Ma fish mukh"...

8 Comments:

  1. Yu said...
    naseb baik aku balik summer kali ni..

    kalau tak panas je ati ngan perangai arab nih..

    tetibe rase xnak balik lak bile bce post nih..

    aiyo..
    Jackster® said...
    testing
    Jackster® said...
    jadi pon.. setel
    guild_hunterz said...
    hih.. dekat dgn rumah aku je.. haha.. kt kedai asob tu kah?
    Jackster® said...
    haha cuak ko pepe
    Anonymous said...
    best citer nih :P
    ainfarhan said...
    aku tahon 1 nk turun tram nmpk org bawak sabit gaduh.pastuh aku x jadi turun, sbb pacik konduktor tuh x kasi turun kt situ.
    Jackster® said...
    tahniah! anda terpilih untuk menjawab soalan2 tag 1st ana.. rujuk link ni http://jacksterisme.blogspot.com/2008/09/tag-1.html hehe

    (aku xle shout kat shoutbox ko, problem pe ntah huhu)

Post a Comment



Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds