PSMB

Tahun ni Mesir sekali lagi dibanjiri oleh sekumpulan pelajar2 yang nak belajar MEDIK...
Oleh kerana ramai dak2 yang balik Msia so aku sekali lagi dipaksa tuk jadi AJK PSMB (Program Sambutan Mahasiswa Baru ) yang dulu nama dia Program SPB ( Sambuatan Pelajar Baru...


Kalo tahun lepas aku jadi Bendahari...
Aku mmg tak pernah2 jadi bendahari seumur
hidup aku..
Ntah camne la diorg leh amik aku....
Ape2 pn mmg satu pengalaman yang begitu berharga...
bayangkan aku kena pegang duit dak2 thn lepas hampir Berbelas2 ribu USD...
Kalo aku songlap mmg kenyang seumur hidup...Hehehehe...
Tapi aku tak de la sekeji tu sgt...

Thn ni lak aku kena jadi AJK Unit Bimbingan...
Yang ni lagi aku pelik dah heran...
Camne diorg leh amik aku yang ntah paper ni jadi AJK unit yang agak penting camni...
Aku ni dah ar cuak sket kalo nak suh cakp2 kat depan...
Mmg aku fobia...

Kerja aku thn ni rancang aktivit tuk dak2 ni start dari hari dorg dtg sampai hari orientasi...
Ada 4 trip yang dtg kali ni...
Trip pertama 18/9/2008 seramai 45 org
Trip kedua 21/9/2008 seramai 76 org
Trip ketiga 23/9/2008 seramai 46 org pagi 75 org ptg...

Sebelum hari orientasi tu aku bahagikan diorg ni ikut kumpulan dan setiap kumpulan seorg mentor...
mentor ni bertanggungjawab tuk bawa diorg ni keluar dari ARMA tuk kenal2 la ngn Mesir ni...

Masa orientasi plak unit aku kena rancang LDK...
Thanks a lot tuk Kak Afifah selaku aku nye penolong yang mmg banyak menolong...
Aku ni dah a junior....
Blur gile... Tak tau nak buat pe....
Juga kat fasi2 yang sanggup bagi kerjasama kat aku...
Terima kasih banyak2...
Kat fasi2 alex ngn mansurah yang sanggup turun Cairo tlg ktrg hanya Allah yang mampu balas jasa korang...

Tuk ari orientasi lak ( 26 & 27 september 2008 ) unit aku kena rancang LDK...
Ade 2 LDK je tuk orientasi ni...

LDK 1 pasal ukhuwah...Ade 3 modul dalam LDK ni...
Modul 1 - Just berkenalan - Perkenalkan nama, asal, sekolah dsb...
Modul 2- Siapa aku pada pandanganmu - Modul ni kena nyatakan firt impression...
- Setiap kena nytakan 1 impression kat setiap org ahli
kumpulan dia dgn tulis kat belakang org tu...
Modul 3- Menghargai Perbezaan - Satu kumpulan kena buat satu cerita...
- Dalam citer tu mesti ade maksud nama tuk setiap ahli
dalam kumpulan tu...

LDK 2 pasal persatuan
Ade satu je modul...Setiap kumpulan kena buat satu binaan menggunakan surat khabar yang
disediakan...Just guna surat khabar je...Banyak la idea kreatif yang keluar dari diorg ni...
Best gak tgk...

Mmg satu pengalaman yang best aku dapat masa PSMB kali ni...
tapi aku agak kecewa ngn diri aku snanya... Aku tak melaksanakan peranan aku sebagi ketua Unit ni dengan sebaiknya...Aku pn tak tau camne nak ubah sikap aku...Aku agak pasif dan sentiasa blurr...Pendirian yang agak goyah dan mudah terpengaruh ngn orang lain...

Aku harap dengan penglibatan aku lam aktiviti2 camni blh merubah diri aku ni...




3 Comments:

  1. Jackster® said...
    mane ade pasif, mantap je aku tgk.. nnti aku nk vote ko naek jadi ajk hehehe
    ainfarhan said...
    mudah terpengaruh tuh btol weyh.haha
    ko igt x pas spm dlu ko ckp kt aku ko nk amek stpm plus tamo masok matrik sbb sape tah kwn ko ckp kt ko ape tah?

    klaka gile bile aku igt balek haha.


    wah..aku ade sorg kawan berjawatan besar dlm perubatan uperye haha
    PEMENANG said...
    haha.....walaupun ko agak mudah terpengaruh at least ko ade pengalaman pegang jawatan dan mampu melakukan kerja dengan baik dan cermat-----setiap manusia de pros and cons...rujuk karya aku http://pemenang2.blogspot.com/2008/10/hitamku.html

Post a Comment



Post a Comment

Newer Post Older Post Home

Blogger Template by Blogcrowds